Οι συχνότεροι τραυματισμοί στα μαχητικά αθλήματα vol.2: Συνδεσμικές κακώσεις

Το FIGHT σε συνεργασία με τον φυσικοθεραπευτή Πέτρο Καζά, θα ενημερώνει ερασιτέχνες και επαγγελματίες αθλητές για τη φύση των τραυματισμών, την πρόληψή τους, αλλά και τη σωστή αποκατάστασή τους.

Στο προηγούμενο άρθρο μας αναφερθήκαμε σε μία από τις πιο συχνές κατηγορίες τραυματισμών, τα κατάγματα οστών, στα αίτια δημιουργίας τους, αλλά και στο πώς πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Σε συνέχεια του άρθρου αυτού θα αναφέρουμε μια ακόμη κατηγορία τραυματισμών που συναντάμε συχνά, τις συνδεσμικές κακώσεις.

Στις πολεμικές τέχνες οι συνδεσμικές κακώσεις αποτελούν έναν από τους πιο συνηθισμένους τραυματισμούς, λόγω του μεγάλου αριθμού στροφικών κινήσεων που πραγματοποιούν οι αθλητές τους. Οι σύνδεσμοι στα γόνατα, στους ώμους και στα ισχία είναι αυτοί που τραυματίζονται κατά κύριο λόγο σε αυτού του είδους τα αθλήματα. Όμως είναι όλοι οι τραυματισμοί το ίδιο σοβαροί; Πώς αποκαθίσταται κάθε τραυματισμός και πώς προλαμβάνω την κάκωση συνδέσμων;   

Πριν απαντήσουμε τα παραπάνω ερωτήματα θα ήταν καλό να κατανοήσουμε τι είναι οι σύνδεσμοι και ποια η λειτουργία τους. 

Ο σύνδεσμος είναι μια μικρή λωρίδα συνδετικού ιστού που αποτελείται από ανθεκτικές ίνες κολλαγόνου. Οι σύνδεσμοι συνδέουν τα οστά σε μια άρθρωση, με αποτέλεσμα να της παρέχουν σταθερότητα, να συμβάλλουν στην κίνηση και να παρεμποδίζουν την υπερέκταση. Ο πρόσθιος χιαστός σύνδεσμος (εικόνα 1), ο οποίος βρίσκεται στο γόνατο, είναι ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα συνδέσμων λόγω των πολύ συχνών τραυματισμών του, κυρίως στους αθλητές. 

Οι σύνδεσμοι συνδέουν τα οστά σε μια άρθρωση, με αποτέλεσμα να της παρέχουν σταθερότητα

Ο τραυματισμός ενός συνδέσμου μπορεί να προέλθει από απευθείας χτύπημα στην άρθρωση, από ισχυρή σύσπαση του μυός ή ακόμα και από απότομη αλλαγή κατεύθυνσης, συνήθως κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων. Σε αυτό το σημείο θα ήταν καλό να αναφέρουμε πως οι σύνδεσμοι είναι περισσότερο ευπαθείς στη στρέψη, παρά στο «τέντωμα» ή τη σύνθλιψη.

Οι συνδεσμικές κακώσεις διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες (βαθμούς) με βάση τη σοβαρότητα και την έκταση του τραυματισμού. Συγκεκριμένα οι βαθμοί αυτοί είναι:

  • 1ου βαθμού: οι κακώσεις που η ρήξη των ινών είναι μικρή
  • 2ου βαθμού: οι κακώσεις που η ρήξη των ινών κυμαίνεται περίπου στο 50% (δηλαδή περίπου στο μισό των ινών του συνδέσμου) και αναφέρεται και ως μερική ρήξη
  • 3ου βαθμού: οι κακώσεις που η ρήξη των ινών ξεπερνά το 60% (δηλαδή ρήξη στο μεγαλύτερο ποσοστό των ινών του συνδέσμου) και αναφέρεται και ως πλήρης ρήξη

Εδώ θα αναφέρουμε κάποια αξιοσημείωτα στατιστικά των συχνότερων συνδεσμικών κακώσεων σε κάποια μαχητικά αθλήματα. Συνδεσμικές κακώσεις στις αρθρώσεις των ώμων συναντάμε κατά 50% περισσότερο στην πυγμαχία και στο ΜΜΑ σε σχέση με όλα τα μαχητικά αθλήματα, ενώ συνδεσμικές κακώσεις στην άρθρωση του γόνατος παρατηρούνται κατά 30% περισσότερο στο kick boxing αλλά και στην πυγμαχία καθώς όλη η δύναμη της γροθιάς ξεκινάει από την στροφική κίνηση των κάτω άκρων! Σε αθλήματα όπως το Tae Kwon Do, το Καράτε και το Kung Fu οι πιο συχνές συνδεσμικές κακώσεις εμφανίζονται στους συνδέσμους της ποδοκνημικής άρθρωσης (αστράγαλος).

Η κάθε συνδεσμική κάκωση χρήζει διαφορετικής αντιμετώπισης ανάλογα με τον βαθμό της. Σε γενικές γραμμές κάθε συνδεσμική κάκωση απαιτεί τρεις φάσεις αποκατάστασης. Η πρώτη (οξεία φάση) ξεκινά από τη στιγμή του τραυματισμού και περιλαμβάνει παγοθεραπεία και αποφυγή φόρτισης της άρθρωσης, μέχρι και την εξέταση από τον αρμόδιο γιατρό. 

Στη δεύτερη φάση φυσικοθεραπευτής αναλαμβάνει την αποκατάσταση του τραυματισμού και στη συνέχεια, στην τρίτη φάση, την ενδυνάμωση των μυϊκών ομάδων που «αγκαλιάζουν» την άρθρωση και τη βελτίωση της ιδιοδεκτικότητας του ασθενή. 

Όπως όλοι οι τραυματισμοί, έτσι και οι συνδεσμικές κακώσεις μπορούν να προληφθούν ακολουθώντας κάποιες απλές αρχές όπως πρόγραμμα εκγύμνασης και συντήρησης του μυϊκού, αλλα και συνδεσμικού ιστού, μέσω συγκεκριμένων ασκήσεων, αναλόγως το μαχητικό άθλημα.

Πάντα πρέπει να γίνεται ένα πρόγραμμα διατάσεων πριν την έναρξη της προπόνησης ή του αγώνα αλλά και μετά, για την αποσυμφόρηση των μυών και των συνδέσμων! Τέλος, το σημαντικότερο είναι η βελτίωση της ιδιοδεκτικότητας του αθλητή, ακολουθώντας συστηματικά κατάλληλο ασκησιολόγιο! Η έννοια της ιδιοδεκτικότητας θα αναλυθεί ως θέμα εκτενώς στο επόμενο άρθρο μας λόγω της σημασίας της στην πρόληψη αλλά και στην αποκατάσταση.

PHYSIOTIP: Ήξερες ότι η σωστή και ισορροπημένη διατροφή μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αποκατάσταση αλλά και στην πρόληψη των τραυματισμών, και κυρίως όσον αφορά στις συνδεσμικές κακώσεις; 


Ο Πέτρος Καζάς είναι πτυχιούχος φυσικοθεραπευτής με ευρεία εργαστηριακή και κατ’ οίκον εμπειρία. Με σύμμαχο τον προσωπικό ζήλο για την επιστήμη, την πολυετή εμπειρία, τη συνεχή κατάρτιση και τον σύγχρονο εξοπλισμό, στοχεύει πρωτίστως στην αμεσότερη και πιο αποτελεσματική αποκατάσταση και αποθεραπεία.

Το εργαστήριο PhysioKazas και η ομάδα που το στελεχώνει είναι πλήρως καταρτισμένη με στόχο πάντα την επανένταξη του ασθενή στην πλήρη λειτουργικότητά του.

 

 

 

 


Διαβάστε επίσης στο FIGHT.GR


Οι συχνότεροι τραυματισμοί στα μαχητικά αθλήματα vol.1: Πώς αντιμετωπίζονται τα κατάγματα οστώνUF

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ